Angsten

Angsten

Angsten




Angst kregen we mee van de natuur en helpt ons om gevaarlijke situaties te overleven. Daardoor is het een nuttige emotie.

Het waarschuwt ons voor gevaar en helpt ons om erop te reageren. Het lichaam komt in een staat van paraatheid waarbij het hart sneller gaat kloppen, de bloeddruk stijgt, of integendeel daalt en de spieren zich opspannen. Het zweet breekt uit en de ademhaling versnelt.

 

Deze fysiologische reacties bleken in de oertijd essentieel om sneller op gevaar te kunnen reageren. Ze zijn in onze genen ingeprent en dienen wanneer, mocht het nodig blijken, om snel te reageren met vechten, vluchten of “freezen”. Op zich is daar niets mis mee.

Dergelijke reacties hebben we echter in onze “veilige” maatschappij zelden nodig en mogen we terugvallen op onze “normale” dosis gezonde angst.

Men spreekt over gezonde angst wanneer deze het leven niet gaat overheersen. Gezonde angst maakt alert en stimuleert om beter te presteren.

 

Het activeert de fysiologische processen waardoor de aandacht verscherpt, de zintuigen beter werken, het bloed sneller stroomt. De waarneming en de geheugenfuncties worden daardoor gestimuleerd. Dit komt zeer goed van pas in situaties zoals het afleggen van examens, het geven van presentaties, bij performances, sportprestaties enz. Gezonde angst overheerst niet, maar betreft enkel datgene waar de angst op slaat. Zoals we reeds aanhaalden stimuleert ze om beter te presteren waardoor gestelde doelen gemakkelijker bereikt kunnen worden.

 

Wanneer er echter met angst gereageerd wordt op situaties waarin er geen daadwerkelijk gevaar dreigt, wordt ze een probleem, vooral wanneer ze het hele wezen inneemt en remmend werkt. De angst wordt ongezond. Ze wordt een last, ze remt ons functioneren, onze groei en onze prestaties.

 

Men spreekt dan van angstklachten of een angststoornis.

 

Deze angstklachten kunnen verschillende vormen aannemen :

 

  • agorafobie of pleinvrees
  • gegeneraliseerde angst die gekenmerkt wordt door angst, onrust (vooral ‘s nachts) en piekeren.
  • paniekaanvallen
  • verlatingsangst
  • fobieën: dit zijn angsten voor specifieke dieren, voorwerpen of situaties. (spinnenangst of arachnofobie, angst voor honden of kynofobie, angst voor naalden (aichmofobie)of bloed (hemafobie), angst voor de tandarts(dentofobie), etc.
  • sociale angst: dit is angst in sociale situaties, angst voor mensen, angst om veroordeeld of afgewezen te worden. Angst voor spreken in het openbaar, examenvrees, angst om te stotteren, bloosangst en trilangst vallen hier ook onder.

 

Angstklachten en EFT

 

Wat je vaak ziet is dat mensen de situaties waar ze bang voor zijn willen vermijden.

Ze zijn bang voor de angst en zijn op voorhand al bang dat ze zich angstig zullen voelen.

 

Angstklachten zijn met EFT erg goed te behandelen. Het is daarbij niet altijd nodig of belangrijk dat je weet hoe de angst is ontstaan.

 

Tijdens een EFT-sessie wordt de aandacht gericht op


  • wat de angst met je doet
  • welke fysieke reacties ze teweegbrengt, waar precies in het lichaam ze zich manifesteert.

 

Op dit specifieke en gelokaliseerd gevoel wordt een intensiteit score gegeven. Dit is uiteraard subjectief. Dit dient enkel om een evolutie te kunnen meten. Wanneer de fysieke verschijnselen die de angst in het lichaam teweegbrengt door het tikken verminderen of verdwijnen, blijkt de angst ook meestal ook weg te zijn. Soms komt dan de herinnering aan de oorzaak naar boven, maar deze is niet meer emotioneel geladen.



Bovenstraat 33

3550 Heusden - Zolder

Tel : +32(0)11762906

Mob : +32(0)489773394

E-mail: info@eftean.be

Copyright © All Rights Reserved by eftean


Disclaimer


SiteLock